Meninger

Illustrasjon med tekst Korona og kontoret

Category: Opinion

Korona og kontoret

Høstens store debatt bør ikke handle om “om”, men hvordan vi skal tilbake til kontoret og hvilke tiltak som fungerer.

Morten Edler Bay, Country Manager i emagine

Debattinnlegget er også publisert i Dagens perspektiv 27.11.23

Oktober ble ikke som planlagt. Ny runde med korona gjorde at jeg jobbet hjemmefra en uke. En anledning jeg, som de fleste andre, setter pris på.

Når korona nok en gang banker på døren, er vi jo alle blitt såpass drevne at feber, og det man før kalte forkjølelse, er det samme som hjemmekontor. Fint det altså, mens fruen kalte det manflu (med alle undertoner det fører med seg).

Etter en god uke var jeg på vei tilbake til kontoret. Det var da det traff meg. Så vidt inn av døren kunne jeg umiddelbart føle energien.

Det ga meg et nytt blikk på verdien av å faktisk gå på kontoret; høre småpraten, se møtene, treffe folk, ta en kaffe, le og se det samspillet som skjer mellom kollegaer på nettopp kontoret. Det gir noe eget og jeg tror det er sunt.

Det er nok de dagene der vi drar sammen og leverer masse og det skjer oftest når vi er samlet i samme rom.

Ny normal?

Remote, Return-to-Office og/eller hybride løsninger – det er det alle snakker om for tiden.

Og det med god grunn – for dette er store og komplekse temaer med mange hensyn som skal veies mot hverandre. Alle organisasjoner har forskjellige tilpasninger for å balansere mellom ønsket for fleksibilitet og det behovet virksomheten jo faktisk har for å få samlet teamet.

Og har vi egentlig funnet en ny normal?

Under Covid-pandemien i 2020 og utover hadde vi ikke lov til å gå på kontoret. Vi holdt oss hjemme av hensyn til fellesskapet, kollegene og samfunnet. Det var så mye vi ikke visste, og det var stor risiko knyttet til å smitte andre.

Ser vi oss tilbake, forstår vi at det var endringsledelse i verdensklasse vi drev med alle mann. Lederne forsøke å få ting til å fungere uten folk på kontoret. Ansatte fikk plutselig fikk en helt annen hverdagslogistikk med hjemmeskole, delt-kontor-på-spisebordet-med-kona-i teams-møter.

Det var tøffe tider og er helt merkelig å tenke tilbake på.

Vi flyttet oppgavene, møtene og samhandlingen fra kontoret til skjermen hjemme. Vi lærte oss å mute, holde presentasjoner digitalt, dele skjerm og rekke opp hånden ved å trykke på en knapp (i hvertfall noen av oss 🙂

Vi fikk virkelig se på hvor endringsvillige ledere og ansatte var. Vi sto i en global krise, og ingenting var normalt.


 

  Er vår higen etter å tilby ansatte stor fleksibilitet, egentlig det samme som å gjøre både selskapet og de ansatte en bjørnetjeneste?

Morten Edler Bay

 


Er vi litt for endringsdyktige?

Mennesker er svært endringsdyktige – vi tilpasser oss. Siden Covid-19 krisen varte over så lang tid og var så omfattende opplevde vi det som “en ny normal”.

Vi måtte.
Nå må vi ikke.
Det gir muligheter for en helt ny diskusjon og tilnærming.

 

Ikke enkelt

For en del kan det sikkert virke enklere å jobbe mye hjemmefra. Men jeg er sikker på at det å være på kontoret er sunt og bra for hver enkelt av oss.

Mange sier de er mer effektive på hjemmekontor, men hva med læring og det sosiale?

Er det ikke slik at de aller fleste av oss synes det er fint å se kollegaer, få nye impulser, ha folk å sparre med og føle seg som en del av et felleskap?

Er vår higen etter å tilby ansatte stor fleksibilitet, egentlig det samme som å gjøre både selskapet og de ansatte en bjørnetjeneste?

Det er forskning som viser at ansatte trives på hjemmekontor, men også forskning som viser at det er høyere risiko for depresjon.

En studie fra Microsoft i 2022 fant at remote kan føre til sosial isolasjon, skyldfølelse og forsøke å overkompensere.

Les studien fra Microsoft.

Det samme ser vi i Norge, der en undersøkelse fra Bedriftshelsetjenestens Bransjeforeningen ser både økning i psykiske plager og alkoholbruk i sammenheng med utstrakt bruk av hjemmekontor.

Les undersøkelsen fra Bedriftshelsetjenesten

Som leder bekymrer dette meg.

nærbilde - Morten Edler Bay på toppen av operataket og ser ut over Bjørvika

Å se hver enkelt på avstand

En ting er fellesskapet og kulturen som gjør at vi leverer og presterer bedre. Det andre er å se den enkelte ansatte. Det er lett å dra på seg et smil i Teams-møte, men det gjør det vanskelig for ledere å fange opp hvordan den ansatte egentlig har det.

Vi trenger å se hverandre; se hverandre fysisk for å følge den enkelte.

Men hvor mye og hvor ofte og hvor lenge? Og når? Og hvor?

I emagine har vi innført to faste dager i uken hvor alle er på kontoret. I tillegg sier vi at alle skal være på plass en tredje valgfri dag i uken. Altså to dager man kan være på hjemmekontor og nyte det gir av enklere hverdagslogistikk og fleksibilitet. Det fungerer bra for oss, men ikke sikkert det gjør det for alle.

For andre kan det være at kake og gulrot er bedre.

 

Forventninger og fleksibilitet

Jeg er stor fan av fleksible løsninger, og har tidligere skrevet om hvordan jeg selv drar hjem tidlig dersom det ikke er noe å gjøre:

LES ARTIKKELEN:  Oversikt og overskudd

Men det er ikke lett dette. Det er mange hensyn å ta og ingen fasit.

Hva tenker dere? Hva er deres balanse?

Hvilke tiltak har fungert for dere for å få folk tilbake på kontoret? Trives de ansatte med det, og hvordan er produktiviteten deres nå?

Trenger innspill, for jeg vil gjerne lære mer.

Blogg

Flere meningssaker

left-arrow
right-arrow

Er IT kompetranse fortsatt mangelvare i 2023?
Expert stories
Nearshoring
Opinion

Behov for å tenke nytt: Er IT-kompetanse fortsatt mangelvare i 2023?

Norge mangler IT fagfolk og vi har visst det lenge. Næringslivet sliter med å skaffe utviklerkompetanse, samfunnet henger etter med nødvendig digitalisering og politikerne sover i timen. Hvordan løser vi dette?

Mann sitter hjemme foran laptops og jobber på hjemmekontor
Opinion

Korona og kontoret – Remote, return-to-office eller hybride løsninger?

Gjør vi de ansatte en bjørnetjeneste ved å gi for stor fleksibilitet i arbeidssted, spør Morten Edler Bay. Tidligere var hjemmekontor påbudt. Nå må vi ikke. Det gir muligheter for en helt ny diskusjon om hva som gir best resultater for bedriften og de ansatte. Les mer.

Illustrasjon
Opinion

IKMPKML

Som leder trives Morten Edler Bay med flat struktur. Det krever at han ikke er perfeksjonist, og har ansatte som tør bruke hodet og som får lov til å gjøre feil, men vil lære av det. Han bygger en kultur der ansatte ikke kommer til ham med alle problemer, men med forslag til løsninger.

Illustrasjon: oversikt og overskudd
Opinion

Oversikt og overskudd

Ledelse: Av og til er det beste du kan gjøre å ta tidlig fri, skriver Morten Edler Bay. Som leder gir han kollegaene rom til å løse oppgavene selvstendig og dermed kan han tidvis føle seg useless. Følelsen av være overflødig er et tegn på at delegering fungerer som svar på travelhet og stress.

Illustrasjon med tekst Forbedringer men innleieregler forstyrrer
Opinion

Andre kvartal viste forbedringer men innleieregler forstyrrer

Fra april til juni har vi sett oppsving av konsulentforespørsler og særlig fra offentlige aktører – men mye er usikkert ennå, skriver Morten Edler Bay. KI preget mediebildet men ikke i konsulentbransjen – Morten mener markedet forstyrres unødig av statlige inngrep og nye regler om innleie av arbeidskraft.

Illustrasjon: Konsulenter velger frihet og prosjekter med mening
Opinion

Konsulenter velger frihet og prosjekter med mening – det setter krav til oppdragsgivere og prosjekteiere

Arbeidsmarkedet er i endring fra fast jobb til selvstendighet og prosjektbasert oppgaver – fra kontoret til remote. Morten Edler Bay reflekterer rundt skiftet han ser i konsulentbransjen, hvor yngre konsulenter velger oppdrag som kan bidra til noe samfunnsnyttig.

Illustrasjon med tekst Mål og milliarder, foto av Morten E. Bayål og milliarder
Opinion

Mål og milliarder

I denne artikkelen skriver Morten Edler Bay om hvorfor målet til emagine ikke er en milliard alene. Som leder setter han søkelys på menneskene og teamet som skal bidra til resultatet og reflekterer rundt sin egen rolle.

Illustrasjon med tekst: Q1-2023 Ikke tid til å bremse nå - digitaliseringen må fortsette
Opinion
Trends

Q1 – 2023: «Ikke tid til å bremse nå – digitaliseringen må fortsette»

Morten Edler Bay har opplevd et kvartal som har vært avventende og sitter med flere åpne spørsmål enn svar. Les hva han opplevde under første kvartal i 2023 i IT-konsulentbransjen.