Meninger

Morten Edler Bay portrett

Category: Opinion

Mål og milliarder

Målet til emagine Norge er mye mer enn en omsetning på en milliard. Det handler om å bygge en organisasjon som skal levere resultatet.

Av Morten Edler Bay, Country Manager

Det er en måned siden vi kunne presentere de fantastiske resultatene for 2022.

emagine Norge har hatt en vekst på 184 % fra 2021 til 2022, utelukkende organisk, blant annet basert på at vi har klart å lande solide rammeavtaler med det offentlige.

Vi fikk oppmerksomhet både fra Finansavisen og digi.no – veldig spennende å kunne bli intervjuet av de dyktige journalistene der, hvor jeg også trakk noen interessante linjer internasjonalt og for framtiden.

Les om resultatet i digi.no

Oppslagene handlet mye om de gode resultatene vi har oppnådd og veien videre.

Sakene har fått godt med oppmerksomhet, og både jeg og teamet har fått mye tilbakemeldinger, noe vi setter enormt pris på. Skikkelig gøy!

Og dette har også fått meg til å reflektere litt rundt lederrollen og veien videre.

Les mer
Se emagine's offentlige rammeavtaler

 

Prognoser og vekst

I Finansavisen spår jeg en milliard i omsetning i 2024. Jeg har ikke synske evner, men analysene viser at det er innen rekkevidde.

Faksimile fra Finansavisen:

Fremover har den norske filialen av det danske konsulenthuset satt seg noen ambisiøse mål, og spår en omsetning på en milliard innen 2024.

– Det vi ser med de prognosene vi har foran oss, som tar utgangspunkt i den historiske veksten, så tilsier den at hvis vi fortsetter på samme måte som vi har gjort, så skal milliardmålet for 2024 være innen rekkevidde, sier Norgessjefen.

– Vi hadde 640 millioner kroner i omsetning i fjor, og ser vi at vi kommer til rundt 800 millioner kroner i omsetning i år, til tross for en nedkjøling i markedet. Da er det ikke så langt til en milliard.

Finansavisen.no (bak betalingsmur)

 

Ledelse handler om mennesker, ikke nuller.

En milliard. Ni nuller! 1000 millioner!! Det er et hårete tall, ingen tvil om det.

Men målet er ikke “en milliard”.

Målet er å bygge en organisasjon som kan fortsette å levere kvalitet med høy presisjon selv om tallene blir store og aktiviteten er høy. For kundene våre er vi en viktig leverandør og samarbeidspartner. Den tillitten de viser oss må vi forvalte og styrke, slik at vi fortsetter å være deres foretrukne partner.

Det har jeg måttet minne meg selv på disse siste ukene. For jeg ser hvor lett det er å bli fokusert på tallene og de kvantifiserbare målene vi setter oss, KPI-er og prosenter og prognoser.

Mål og resultater er viktig, men ledelse handler om mennesker. Om å sørge for at de er informert, involvert og inspirert.

mobileshot of a notebook saying: keep people informed; keep people involved; keep people interested; keep people inspired

«The most important KPIs» - skjermdump fra et innlegg på LinkedIn delt av Roland Kahn.

Ledelse er mulighet

Vi startet Bragd Consulting i 2013, året etter fikk jeg lederrollen. Det ga meg en mulighet til å skape den arbeidsplassen jeg alltid har drømt om å jobbe på selv.

Da må man – i hvert fall i mitt hode – fokusere på at folk skal ha det bra. Ledelse for meg er å prøve å gjøre det jeg kan for at de som jobber her skal ha best mulig forutsetning for å lykkes.

Hva er det jeg kan gjøre for at hun eller han nå sitt potensial og ha det bra med seg selv?

Dette grunnsynet har jeg tatt med meg inn i emagine.

Og teamet og kulturen vi har bygget sammen har skapt resultater og vekst vi kan være stolte av.

Teamet er heltene!

 

Kvalitet og langsiktighet er viktigst

Målet er å runde en anselig omsetning i 2024.

Men dersom jeg ser utover kontoret og ser spisse albuer, slitne ansikter og dårlig stemning må vi revurdere målet.

Misforstå meg rett her - jeg står ved “spådommen” min og beløpet er godt innen rekkevidde.

Men om vi ender på 999 999 999 eller 1 000 000 001 er vel ikke så viktig?

Om vi når målet 01.01.25 eller i mars 2024 eller i Q3 2023 er også mindre viktig enn at vi leverer kvalitet, inkluderer mennesker og har langsiktige perspektiver.

 

Bak tallene

Samtidig har jeg altså merket hvor lett det er å bli litt betatt av slike store, runde tall.
Endringstakten i næringslivet er høy. Teknologien endrer seg raskt og det kan være utfordrende å holde seg oppdatert.

I tillegg er det – som vi også snakket om i intervjuet med Finansavisen – usikre tider.

Konjunkturer og inflasjon og usikkerhet treffer også bedrifter, og vi har merket en nedkjøling i markedet. Selv om det ikke påvirker oss i stor grad, har det vært et stemningsskifte jeg tror de fleste føler på.

Jeg tror det er menneskelig å søke til faste punkter i slike situasjoner og tall føles solid og konkret i en omskiftende verden. Faren er jo da at man blir for opptatt av tallet, ikke hva det tallet representerer.

Fokus, ikke laserfokus

Fremover skal fokuset fortsatt være menneskene. Sammen skal vi bygge en arbeidsplass der folk trives og presterer, og som er rigget for vekst. Det gjør vi ikke ved å ha laserfokus på et tenkt tall.

Det skaper vi sammen i arbeidshverdagen, ved å samarbeide, løse utfordringer og bygge hverandre opp.

Skal vi lykkes sammen – må vi fortsette å bygge mekanismer og modeller som gjør at alle lykkes.

Vi skal uansett ikke gi oss ved ett tall, vi skal vokse videre som team, med nye partnere og flere kunder ombord. Og når vi når det vi har peilet ut, setter vi oss enda høyere mål.

 

Ingen motsetning

Nå er målet en milliard – men ikke for enhver pris.

Jeg vil ikke bli en leder som risikerer den gode kulturen vår for et kortsiktig mål.

Det har vært greit å kjenne litt på disse ukene.

Også fordi det da blir ekstra tydelig at det ikke er noen motsetning mellom god kultur og store mål, tvert imot. Både de gode resultatene og de fine oppslagene har vært veldig motiverende og vi er klare for neste etappe.

 


 

 Teamet og kulturen vi har bygget sammen har skapt resultater og vekst vi kan være stolte av.

Teamet er heltene!

Morten Edler Bay

 


Blogg

Les flere artikler

left-arrow
right-arrow

Illustrasjon Oslo Bjørvika
Client cases
Expertise strategy

Case: emagine leverer komplette team til offentlig sektor

emagine leverer kompleks spesialistkompetanse til krevende prosjekter med landets beste konsulenter. Les hvordan emagine har bidratt til tre prosjekter i offentlig sektor.

Warszawas sentrum med skyskrapere og høye forretningsbygg
Expertise strategy
Nearshoring

Polen – nye muligheter i Europas IT hub

Bedrifter som har behov for skalerbar tilgang på IT kompetanse har valgt Polen. I denne artikkelen ser vi på mulighetene, fakta og spørsmål næringslivet måtte ha når de vurderer å sette i gang utviklingsprosjekter i Polen. Forstå hovedfordeler, myter og utfordringer ved å flytte IT-utvikling.

Kvinnelig prosjektleder leder et møte med fire engasjerte deltakere
Expertise strategy
Succeed as a consultant

Fem kjennetegn på en god IT-prosjektleder

God IT-prosjektledelse krever en bred vifte med evner til å lede prosesser og en rekke personlige egenskaper for å lykkes. Lær mer om hvilke individuelle kompetanser en god prosjektleder bør ha og praktisere.

En mannlig konsulent møter 2 intervjuere til en konsulentjobb
Expertise strategy

Slik optimaliserer du prosessen med å leie inn eksterne IT-konsulenter

Fra forespørsel, via intervju til onboarding. Det er tid og penger å spare på få til en effektiv innkjøpsprosess hele veien til konsulenten banker på døra. Vi vet at selv de mest erfarne innkjøpere kan glemme helt basale ting; få med deg sjekklisten.

Mann sitter i sofa en en flyplass lounge på tur ut over grensene
Expertise strategy
Nearshoring

Mangel på IT-kompetanse i Norge: Utfordringer og nye løsninger

Mange bedrifter opplever utfordringer med å få tak i IT-konsulenter i Norge. Det påvirker fremdrift i prosjekter og i siste ende ønske om vekst. Hvis man tenker «utenfor-boksen» kan løsningen faktisk være snublende nær: Ta i bruk dyktige IT-spesialister i vår nærliggende region.

Man sitter utenfor et møtelokale og leser på sin laptop
Expertise strategy

5 fordeler ved å bruke eksterne IT-konsulenter

Fleksibilitet og tilgang til IT-ekspertise er to av de viktigste fordelene, når du skal vurdere om bruk av konsulenter er noe for deres nye eller igangværende prosjekter. I denne artikkelen får du innblikk i noen av gevinstene ekperter kan tilføre deres organisasjon.

2 kvinner og 2 menn i et møte som diskuterer
Expertise strategy
Nearshoring

Guide: Hvordan lykkes med nearshoring

Når du opplever utfordringer med å få tak i kvalifiserte utviklere til IT-prosjekter kan nearshoring i Polen være et reelt alternativ. I denne guiden forklarer vi hvilke ni kriterier som gir suksess hvis du velger å gå nearshore.

Young and talented IT professionals outside
Expertise strategy
Nearshoring

Er Polen Europas nye Silicon Valley?

Ønsker du tilgang til topp kvalifiserte IT-konsulenter; “Look to Poland”. Med en solid IT-utdannelse har polske IT ingeniører og kodere vunnet frem, hvor 15.000 ingeniører årlig uteksamineres fra polske universiteter.

Business woman talking to two colleagues
Expertise strategy

Team extension: Få suksess med eksterne konsulenter

Spesialiserte IT-konsulenter har erfaringene og evnene som trengs for å komme i gang raskt. For å få maks ut av eksterne konsulenter bør dere sørge for en smertefri oppstart og få de i gang på en profesjonell måte. Her er tips til hvordan man starter opp og ruster den eksterne arbeidsstyrken for suksess.