Mangel på IT-talenter påvirker bunnlinjen
For IT-sjefer, avdelings- og prosjektleder er manglende tilgang på talenter åpenbar. De strever med å strekke ressurser, ferdigstille prosjekter, levere løsninger og resultater. Det har negative konsekvenser for hele forretningsdriften.
I Norge og Danmark opplever nærmere halvparten av bedriftene seriøse utfordringer. Det kan bety å avvise ordrer, sette markedsutvidelser på vent og å utsette utvikling og innovasjon, som en direkte konsekvens av at det skorter på nødvendig IT-kompetanse. I Sverige er dette den største utfordrer til fortsatt vekst i den digitale sektoren.
Kort sagt: Mangel på nødvendig IT-kompetanse og ressurser kan svi på bunnlinjen.
Motvillig til å se mot utlandet
Selv om utfordringene øker og konsekvensene er alvorlige, nøler mange bedrifter med å se mot utlandet. Men i utlandet er tilgangen på erfarne IT-utviklere faktisk god. For mange beslutningstakere innen IKT er det å se ut over grensene ikke en opsjon, av en eller annen grunn.
Det er relativt få norske bedrifter som har forsøkt seg med å rekruttere utenlandske IT-ressurser med nearshoring eller offshoring.
I 2017 utgjorde det kun 17 % i Norge. Og det til tross for at alternativet kan medfører ordrenedgang og prosjekter på vent. Man kan spørre seg hvorfor beslutningstakere er så motvillige til å se på mulighetene over grensene.
Det eksisterer mange misforståelser hva som hindrer bedrifter i å ta i bruk utenlandske IT-ressurser. Disse misforståelsene er ofte større enn de praktiske, viser det seg.
Mange antar feilaktig at nearshoring er en møysommelig og krevende prosess som tar lang tid. Dessuten tror mange, at det går lenge før man høster fordelene.
Dette er ikke nødvendigvis riktig. Med en etablert og profesjonell leverandør er nearshoring faktisk relativt enkelt. Og det kan ta så lite som 30 til 45 dager for å få et team klart til å utføre oppgaver og levere resultater.
Frekvente møter på Teams eller Zoom, og korte besøk i Polen er enkelt å få til i dagens mobile samfunn.