Last opp din CV og kom i gang.
For å gjennomføre et godt intervju for konsulentoppdrag har vi gått gjennom noen sukseskriterier. En vellykket søknadsprosess som fører til intervju inkluderer oftest dette:
Category: Succeed as a consultant
Prosessen fra å søke et konsulentoppdrag til oppstart som konsulent kan ta noen uker. Siste hinder på veien er intervjuet med kunden, og her bør du du være godt forberedt.
For å gjennomføre et godt intervju for konsulentoppdrag har vi gått gjennom noen sukseskriterier. En vellykket søknadsprosess som fører til intervju inkluderer oftest dette:
Hvis din faglige profil er tydelig og kompetansen din rett for oppgaven, er det stor sjanse for at kunden innkaller deg til intervju onsite eller online.
I artikkelen går vi gjennom ofte stilte spørsmål for et vellykket intervju og typiske spørsmål kan for eksempel være:
– Hvordan forberede seg til konsulentintervju?
– Hvordan unngå tekniske feil på online-intervju?
– Hva er viktig for en god presentasjon for kunden?
– Hva skal jeg ha på meg til jobbintervjuet?
– Hvordan skape interesse hos oppdragsgiveren?
Når du har sendt inn en optimal CV er du ett steg nærmere intervjuet. Og så kommer e-posten du har ventet på: YES! CV-en din fungerer og du er videre til neste fase: Intervjuet med kunden.
Straks begynner du å gruble: Hvordan forbereder jeg meg til kundeintervjuet, og hva er viktig å tenke på hvis intervjuet foregår online?
Vi opplever at noen kandidater ofte glemmer helt grunnleggende forberedelse. Mange av de tingene som gjaldt i intervjusituasjonen før Covid-19 gjelder også i dag. Forskjellen er at du faktisk må være enda bedre forberedt.
Les de fire vanligste feilene.
>> Slik utarbeider du en CV som fremhever din faglige profil og gir deg konsulentoppdrag
En sentral del av søknadsprosessen er intervjuet med kunden, som er konsulentens første mulighet til å gjøre et varig, personlig inntrykk.
Den første, klassiske feil er en grunnleggende mangel på forberedelse. Det gjelder både å sette seg inn i selve prosjektet, men også med tanke på å sette seg inn i og forstå kundens bedrift og forretning. Begge deler er viktige.
Første gode råd er at du leser prosjektbeskrivelsen grundig FØR intervjuet. Bruker tid på å undersøke hva kundens forretning går ut på, og hvilke særegenheter som kreves i denne sektoren. Gjør deg dine tanker hvordan du vil nærme deg prosjektet og forbered kvalifiserte spørsmål til prosjektet.
Hvis det er noe du er i tvil om, eller det er noe du tror du ikke har fått innsikt i tidligere i forberedelsesfasen, må du avklare det før intervjuet. Går oppdraget gjennom emagine bør du bruke din Account Manager slik at dere sammen får avdekket dine spørsmål.
Det er også mulig at kunden inviterer kandidaten til å gå inn i konkrete problemstillinger for å «teste» konsulentens evner under intervjuet. Så vær forberedt på at du håndterer dette mentalt.
I dag er det vanlig å spørre om man kan arbeide remote og om det er mulighet til tilpasninger spesielt for deg. Tenk på hvilke rammer du ønsker, men steile krav fører sjeldent til noe positivt.
Er intervjuet fysisk hos kunden, så undersøk hvor det og hvordan du kommer dit. Møt opp i god tid for å unngå stress.
Ny som selvstendig konsulent? Slik kommer du i gang som selvstendig konsulent
Hallooo kan dere høre meg? Går det bedre nå?
Under koronaen og i online-intervjuer fra hjemmekontoret har vi sett at en ny tabbe ofte sniker seg inn: Kandidaten har ikke forberedt seg godt nok teknisk til intervjuet.
Det er ikke uvanlig at man ikke har sjekket at mikrofonen eller webkameraet virker FØR intervjuet starter. Det er jo en litt dum feil, ikke minst for en IT-konsulent, og noe som ofte er lett å fikse. Du risikerer å fremstå useriøs når du som IT-konsulent ikke har kontroll på ditt eget tekniske oppsett.
Hvis du har et online-intervju med en kunde, så sørg for å teste utstyret på forhånd. Under online-intervjuet er det enda viktigere at du er godt forberedt og kjenner til Teams, Zoom, Meet eller et annet online samarbeidsverktøy slik at du mestrer det basale.
Vær forberedt på at både kunden og deg har mulighet til å dele skjerm for å se på eksempler og diskutere ting fra prosjektet. Sørg for å ha relevante dokumenter åpne og tilgjengelig, og prøv ut funksjonen for å dele skjerm på forhånd.
Sørg også for at det er nok frontlys på deg, sjekk at bakgrunnen er nøytral og at lydforholdene er gode.
Se på skjermen eller mot kamera når du kan og husk å smile underveis, særlig når intervjueren snakker. Et smil og øyenkontakt bidrar til å skape en hyggelig stemning som går tvers gjennom skjermen, selv om noe går galt teknisk.
Det er ikke uvanlig at kunden stiller et spørsmål som kanskje faller utenfor det man kan.
Det kan være at man ikke har så stor erfaring innenfor et spesifikt fagområde eller system, så noen tror det er en god idé å snakke utenom eller svare det man tror kunden vil høre. Problemet er at kunden lett kan avsløre det.
Sett deg derfor inn i kundens situasjon.
Vedkommende ønsker å avdekke hvordan du kan bidra i prosjektet. Gi derfor et klart svar og unngå å rote deg ut i bortforklaringer som ikke leder noen sted. Det kan kun øke risikoen for at kunden blir skeptisk til dine evner og deg som kandidat. Her er det faktisk bedre å være ærlig og si hva du kan, eller ikke kan. Dermed kan dere sammen finne ut hvordan dine faglige kompetanser best kan tas i bruk.
Er det elementer som du ikke har så lang erfaring med, så vær åpen om det. Og hvis du har jobbet med noe annet innenfor samme kompetanseområde, så ta det opp hvis det er relevant.
Vær til stede i samtalen.
Når man er nervøs og gjerne vil gjøre et godt inntrykk, kan man lett være for fokusert på å fremføre egne synspunkter fremfor å lytte og ha en dialog med motparten. Å være mentalt forberedt og velorganisert er en god hjelp mot usikkerhet som kan virke hemmende for prestasjonen.
Husk: Du kan dine ting til fingerspissene og er eksperten på deg selv, så være trygg og hvil i det. Dermed kan du hjelpe kunden ved å svare så direkte så mulig på spørsmålene.
En rolig bakgrunn, godt lys og tilstedeværelse med øyekontakt kan hjelpe på kjemien og kommunikasjonen under intervjuet.
Ved fysiske intervjuer onsite er utseende særs viktig. Gule negler, ustelt inntrykk, slitne sandaler mm. fremmer ikke ditt kandidatur. Stil er subjektivt, men hvis du ønsker å være på den sikre side og unngå å skyte deg selv i foten, er et godt råd at man kler seg pent og nøytralt, og «etter rollen».
Kommer du i betraktning til en prosjektlederjobb, så kle deg slik som er en prosjektleder verdig. Prøv å fremstå med kvalitet og nøytralitet, som man kan forvente av en person som skal skape oppslutning og presentere utad.
Kleskoden Business causal er der du bør hente din inspirasjon. Forsøk å matche kulturen i den organisasjonen du skal arbeide for. Skap en god harmoni mellom ditt utseende og dine kompetanser slik at det er en rød tråd i det du kommuniserer.
Er det et nettbasert intervju, ikke glem at kunden inviteres inn til deg. Tenk over hvordan du presenterer deg selv i ditt eget hjem.
Vi vet godt at det ikke er det ytre som er avgjørende om du kan løse oppgaven. Likevel bør du anerkjenne at vi alle helt instinktivt vurderer våre medmennesker på den fysiske fremtoningen.
Så gjør det enkelt for deg selv.
Et godt tips som alltid er relevant er å vise interesse. Virker du uinspirert vil kunden foretrekke andre med høyere motivasjon.
Vi synes alle at det er hyggelig når noen spør om det vi gjør. Ikke nok med at det gir et godt inntrykk, så er det også med å skape forutsetninger for et bra samarbeide. God forberedelse sikrer gode spørsmål.
Det er en god idé å stille spørsmål som går ut over prosjektbeskrivelsen.
Er man nysgjerrig kommer det oftest helt naturlig og det gir en fin dialog mellom konsulent og kunde. Faller det derimot ikke naturlig for deg, eller du er nervøs, bør du med fordel forberede noen kvalifiserte spørsmål.
Det kan f.eks. være spørsmål om fremtidig implementering av teknologier som ligger naturlig i forlengelsen av det konkrete prosjektet, om teknisk legacy, team eller annet som ikke er kommet frem tidligere. Kunden har høyst sannsynlig gjort seg noen overveielser rundt dette.
Ikke alle er fødte til å være perfekte intervjuobjekter, men er du oppmerksom på ovennevnte faktorer så har du allerede nådd langt.
>> Se de siste publiserte konsulentoppdrag
emagines medarbeidere bidrar til at du er forberedt og ”kledd på” til kundeintervjuet. Hun eller han hjelper deg og står tilgjengelig for spørsmål du måtte ha i prepping opp til møtet og vil være tilstede og støtte deg under intervjuet.
Sist, men ikke minst: Husk at du har landet intervjuet fordi du er en god match! Ta med god selvtillit, et stort smil og øs av din flotte kompetanse.
Lykke til!
Last opp din CV og kom i gang.