Get help with your CV and expert profile
Bruk et ordentlig profilbilde
La oss starte fra toppen. Et profilbilde kan kanskje virke litt likegyldig, for hvor mye forteller egentlig et foto om kompetansene dine? Kanskje ikke så mye. Men et foto tatt av en profesjonell fotograf gir et mye bedre førstehåndsinntrykk enn et feriebilde. Ikke minst signaliserer det seriøsitet og at du er profesjonell. Så bruk tid og ressurser på å få tatt et profesjonelt foto.
Det er det verdt.
Riktig tittel
Er du direktør eller frilanskonsulent?
Som frilanskonsulent er man jo direktør i sin egen virksomhet. Derfor kan det være fristende å pryde profilen sin med titler som CEO, CTO, CIO eller andre smigrende forkortelser. Sannheten er at selv om det ser flott ut, så hjelper det deg ikke til å få konsulentoppdrag – tvert imot. En slik generell tittel viser ikke hva du faktisk er flink til eller fagområder.
I stedet bør du legge vekt på å fremheve den rollen som du virkelig utmerker deg i. Er du «Project Manager, «Web Developer», «Test Manager», «Scrum Master» eller noe helt annet – så er det nettopp dette du skal framheve på profilen din. Sørg dessuten for å bruke vanlige rollebetegnelser som rekrutteringsfolk benytter.
Og nå lurer du sikkert på at jeg skrev engelske titler. Men det er mitt neste råd: Bruk engelske rollebetegnelsene, da det øker sjansene for at du blir funnet i søkninger. Dette kan variere fra rolle til rolle. Du bør undersøke hva som er mest vanlig, og eventuelt ha både norsk og engelsk, hvis det gir mening.
Status: Skriv at du er frilanser
Husk å angi at du er frilanser eller selvstendig. Hvis du skriver din rolle eller tittel, skiller du deg ikke ut fra de fastansatte som du deler tittel med. Dessuten gjør det vanskeligere for rekrutteringsfolk å finne deg. Og hvis du ikke er liker uttrykket frilans, så skriv i stedet «ekstern konsulent».
Tilgjengelighet: Fortell at du er klar for nye oppgaver
Er du på jakt etter oppdrag så skal du kommunisere det på en tydelig måte. Det er ikke noe i veien med å signalisere at du er ledig og sulten på nye oppgaver. Hvis du er tilgjengelig, fortell hvor du geografisk ønsker oppdrag, og hvilke oppgaver du gjerne vil ta. Det gjør at eventuelle forespørsler treffer bedre.
Noen velger å angi at de er åpne for oppdrag i tittelen, andre i sammendraget. Begge steder fungerer godt. Du kan skrive ”open / available / ready / looking for new opportunities / assignments”, eller bruke #OpenToWork-merket i ditt profilbilde.
Kort omtale: Utnytt mulighetene med et fritekst-resymé
Mange unnlater å skrive et skriftlig sammendrag på sin LinkedIn-profil. Men det er et viktig redskap til å skape retning for din faglige profil. I tillegg til ditt profilbilde og tittel, så er det skriftlige sammendraget det første man møter på profilen din. Utnytt denne muligheten til å skrive et tydelig og fengende resymé. Hold det kort, kontant og objektivt. Fokuser på kjernen av din faglige profil og unngå lange og komplekse beskrivelser.
Fremhev dine prosjekter og kunder
Bruk tid og energi på å beskrive tidligere prosjekter. Det er ikke nok å skrive at du har vært ansatt i ditt eget firma de siste 15 årene. Du må utdype hvilke prosjekter og kunder du har jobbet for. I tillegg til kunde, tittel/rolle og periode skal du beskrive hva du har gjort og oppnådd. Vi snakker ikke om en stil. 5-6 korte og konkrete punkter bør være nok til de meste aktuelle og viktige prosjektene.
Skap en troverdig sammenheng mellom prosjektene du har jobbet med og de kompetansene du framhever i resymeet og kompetansedelen. Igjen anbefaler jeg deg å bruke vanlige begreper når du angir rolle, teknologier, plattformer og tilsvarende.
Skap sammenheng fra toppen til bunnen
Når man skroller ned din LinkedIn profil skal det være en sammenheng, fra topp til bunn. Det høres jo enkelt ut, men faktisk kan det være ganske vanskelig. Det viktige er å skjære vekk «dødfettet» av informasjon som bare lager støy på profilen din.
For å ha en tydelig LinkedIn-profil skal du benytte samme metode som når du skriver din konsulent-CV. Les denne artikkelen om hvordan du best formidler dine kompetanser gjennom din CV.
Bruk LinkedIn aktivt
Forutsetningen for ha en godt oppdatert profil på LinkedIn, er at du har lyst til å bruke plattformen til å markedsføre din frilanskarriere. Og det anbefaler vi at du gjør. Vær oppsøkende og utvid konstant nettverket ditt på LinkedIn. Det vil helt sikkert gi deg fordeler og øke mulighetene for nye oppdrag på sikt.
Følg emagine på LinkedIn