Forespørselen gjelder anskaffelse av tjenestedesigner/prosessdriver til prosjektet Eierskap.

Om prosjekt Behovsanalyse Eierskap

Riktig informasjon om hvem som eier hva er av betydning for flere av Skatteetatens kjerneoppgaver. For å fastsette riktig skatt, avdekke skatte- og avgifts-kriminalitet og ha effektiv innkreving har Skatteetaten behov for grunnleggende opplysninger om hvem som eier, kontrollerer eller disponerer eiendeler. Dette er opplysninger andre myndigheter også har behov for i sin oppgaveproduksjon. I dag er det et problem at opplysninger om

eierskapsforhold til ulike eiendeler, som for eksempel aksjer og fast eiendom håndteres forskjellig, og at opplysningene verken er fullstendige, oppdaterte eller tilgjengelige nok på tvers av bruks- og forvaltningsområder.

Prosjektet er i tidlig fase og blir utformet i samarbeid mellom flere departementer og etater (Skatteetaten, Brønnøysundregistrene, Kartverket). Prosjektet planlegger neste halvår tre leveranser:

1.     Kartlegge dagens situasjon og hvilke behov myndighetene har for opplysninger om eierskapsforhold til aksjer og fast eiendom, og se på muligheter for standardisering og fellestrekk det er nødvendig å ivareta for å sikre god sammenheng på tvers av forvaltningsområdene. Dette vil gi grunnlag til å foreslå hvordan myndighetene bør arbeide videre for å sikre eierskapsopplysninger med god kvalitet.  

2.     Beskrivelse av dagens situasjon og Skatteetatens behov for modernisering/erstatning av Aksjonærregisteret. Dette omfatter å gjennomføre en grundig beskrivelse av hvilke funksjoner aksjonærregisteret har i dag. Det skal identifiseres teknisk, funksjonell og juridisk kompleksitet som må håndteres når løsningen skal erstattes.

3.     Beskrivelse av dagens sitasjon og Skatteetatens behov for opplysninger om eierskapsforhold, særlig i arbeidet med etterlevelse. Dette omfatter blant annet å beskrive hvilke typer opplysninger om eierskapsforhold etaten har behov for i bekjempelse av skatte- og avgiftskriminalitet. Det omfatter også å beskrive behov knyttet til å øke etatens evne til å bruke eierskapsopplysninger effektivt i dette arbeidet.

Vi ønsker å styrke arbeidet med en tjenestedesigner og/eller systemorientert designer, spesielt inn mot leveranseområde 1 – Myndighetenes behov for eierskapsforhold. Det må forventes å kunne bidra også inn på de andre områdene.

Oppgavebeskrivelse

Første fase, aktuelle oppgaver kan være:

  • Kartlegge relevante interessenter (fokus på myndighetene) og brukere
  • Identifisere og analysere eksisterende innsiktsarbeid om behov for eierskapsinformasjon
  • Støtte leveranseansvarlig i å drive prosesser, og sørge for avklaringer som prosjektet trenger
  • Planlegge og gjennomføre ytterligere innsiktsarbeid
  • Dokumentere, analysere og dra konklusjoner fra innsiktarbeidet, herunder sterk bidragsyter i å skrive behovsanalysen
  • Planlegge og gjennomføre workshops
  • Kartlegge og visualisere innsikt, prosesser, informasjon og komplekse sammenhenger (f.eks. gigamaps)
  • Delta i arbeidet med å oppsummere dagens situasjon, utfordringer (gjerne kvantifisere) og behov
  • Presentere utfordring og behov til ledelse i berørte etater og berørte departement

Senere faser (opsjon) kan være:

  • bidra i arbeid med konseptvalgutredning og eventuelt forprosjektering
  • utarbeide brukerreiser og blueprint med dagens utfordringer
  • utarbeide konsepter og ideer alene og sammen med andre gjennom involverende workshops
  • utarbeide konsepter og prototyper av disse og teste disse ut mot reelle brukere og interessenter
  • jobbe tett med interne og eksterne interessenter hvor din hovedoppgave er å jobbe aktivt for brukernes behov
  • koordinere arbeid i samarbeid med andre relevante ressurser i teamet/prosjektet

Kompetansekrav og krav til personlige egenskaper:

  • Høyere relevant utdanning, lang relevant erfaring kan erstatte kravet for utdanning.
  • Erfaring med planlegging, gjennomføring og dokumentering av innsiktarbeid på tvers av brukergrupper og interessenter
  • Erfaring med å skrive rapporter/behovsanalyser
  • Erfaring med å planlegge og fasilitere workshops
  • Erfaring med metoder for forretningsutvikling, for eks. tjenestedesign
  • Erfaring med å utarbeide og visualisere innhold på et overordnet nivå
  • Meget gode kommunikasjonsevner både skriftlig og muntlig på norsk

Fordel med

  • Erfaring med utarbeidelse av illustrasjoner som kommuniserer godt
  • Erfaring fra større informasjonsintensive virksomheter, helst offentlig
  • Erfaring med verktøy som Microsoft Teams og digitale samhandlingsverktøy som Miro/Mural eller liknende
  • Erfaring med å utarbeide prototyper for konsepter og teste ut disse med reelle brukere og interessenter

Personlige egenskaper:

  • Selvdreven og proaktiv
  • Meget gode samarbeidsegenskaper
  • Strukturert og kvalitetsbevisst
  • Gode evner til å kommunisere

Varighet

  • Oppstart ultimo september 2023 med varighet til 15. februar 2024
  • Opsjon 1 til 31.12.2024
  • Opsjon 2 til 31.12.2025