Skatteetaten har vedtatt å modernisere de ansattes digitale arbeidsflate, kalt digital arbeidsplass, med mål om å bidra til økt produktivitet for etaten, være fremtidsrettet, brukervennlig, kostnadseffektiv og sikker. Den første fasen er gjennomført, hvor ny teknisk plattform er utviklet og etablert gjennom prosjekt Digital arbeidsplass hvor blant annet flere Microsoft 365-verktøy inngår. Digital arbeidsplass er rullet ut til samtlige av etatens brukere sammen med en omfattende innføring i bruken av den. Løsningen er overtatt av etatens forvaltningsorganisasjon.

 

Digital arbeidsplass er nå inne i en fase 2 hvor ny funksjonalitet og nye informasjonsmuligheter utredes og implementeres. På bakgrunn av en behovsanalyse utført våren 2022 er det nå vedtatt å lage Skatteetatens intranett i SharePoint for at vi skal kunne utnytte den funksjonaliteten og fleksibiliteten som Microsoft 365 gir – og som vil gjøre intranettet til en integrert del av digital arbeidsplass.

 

Ønsket bistand

Dagens intranett er en sentral og viktig informasjonskanal i Skatteetaten. I tillegg til bl.a. ansatt- og lederinformasjon, nyheter og informasjon om de ulike enhetene i etaten, inneholder intranettet mye faginformasjon som brukes i arbeidshverdagen. Det er derfor kritisk at medarbeiderne i Skatteetaten opplever det som enkelt å både formidle og finne igjen informasjon.

 

I den forbindelse søker vi en konsulent som skal ha ansvaret for å drive prosessen med å lage løsningsdesignet for fremtidens intranett i SharePoint. Konsulenten må kunne omsette brukernes behov til gode løsninger. Løsningen skal baseres på standard funksjonalitet i Microsoft 365.  

 

Sentrale oppgaver vil være:

• Brukerinnsiktsarbeid

• Utarbeide informasjonsstruktur og interaksjonsdesign i SharePoint og beskrive funksjonalitet og oppsett for å formidle ulike typer informasjon  

• Jobbe for å sikre universell utforming av nytt intranett innen rammene av SharePoint

• Sikre at intranettet følger etatens grafiske profil og retningslinjer for stil og tone så langt det lar seg gjøre innen rammene av SharePoint

• Være rådgiver for ny funksjonalitet og bruk av løsninger innenfor Microsoft 365-plattformen

• Være rådgiver i forbindelse med innføring av løsningen i organisasjonen  

• Gjennomføre kompetanseoverføring til prosjektdeltakere og forvaltningsteam.  

 

Konsulenten vil jobbe tett med endringsleder, SharePoint-utvikler og kommunikasjonsmedarbeidere fra divisjonene. Konsulenten kan også forventes å delta og bidra inn i fagmiljøet i Digital arbeidsplass.

 

Krav til ressurs

Minimum Senior – 4-7 års erfaring innen aktuell rolle som designer på tilsvarende oppdrag, i tillegg til relevant utdannelse. Lang erfaring kan erstatte kravet til utdanning.

Konsulenten(e) som blir tilbudt må dekke disse områdene:

• Kompetanse og erfaring med interaksjonsdesign og informasjonsarkitektur på større nettsteder eller intranett

• Erfaring med å innhente brukerinnsikt og omgjøre dette til funn til bruk i design av løsninger

• Erfaring med å planlegge og fasilitere workshops

• Erfaring med å utarbeide prototyper og gjennomføre brukertester av disse

• Gode kommunikasjonsevner både skriftlig og muntlig på norsk er en forutsetning  

 

Konsulenten(e) som blir tilbudt bør dekke disse områdene:

• Det er en fordel med erfaring fra design av portaler i SharePoint online, herunder bruke standardfunksjonaliteten i Microsoft 365 til å lage brukervennlige løsninger

• Det er en fordel med god kompetanse på sentrale kommunikasjons- og samhandlingsløsninger i Microsoft 365, som SharePoint (spesielt kommunikasjonsområder) og Teams

• Kjennskap til Microsoft Viva er en fordel

• Det er en fordel med erfaring med opplæring av ressurser som skal jobbe med publisering og innholdsforvaltning

 

Varighet

Oppstart: Det er ønskelig med snarlig oppstart, og gjerne i løpet av oktober 2022.

Varighet: 30.06.2023

Opsjon: Fram til 30.04.2024 (det kan bli aktuelt med flere opsjonsutløsninger i den perioden)

 

Omfang

1 ressurs i inntil 100%

 

Arbeidssted

Arbeidssted vil være Helsfyr/Oslo. Noe reisevirksomhet i Norge må påregnes.  

Det vil kunne være aktuelt med arbeid fra hjemmekontor. Art og omfang avtales nærmere.