Bakgrunn
Prosjekt IKT i RKV eies av DFD og har ansvar for IKT-leveranser i nytt regjeringskvartal. Prosjektet skal sikre levering av IKT til nytt regjeringskvartal og arbeider derfor tett med Statsbyggs byggeprosjekt, departementsfellesskapet og Departementenes digitaliseringsorganisasjon (DIO), som ble etablert januar 2025.
Prosjektet er organisert i tre delprosjekt:
· Datasenter
· Kommunikasjonsinfrastruktur
· Delte og personlige IKT-tjenester.
Rollen vil være en del av Prosjekt IRKV med ansvar for planlegging, forberedelser og gjennomføring av ulike testløp knyttet til flere av leveransene i prosjektet IKT i RKV.
Rollen vil være en del av prosjekt IRKV og vil være utredningsansvarlig.
Ansvar og myndighet for rollen
· Utføre kostnadsanalyser.
· Økonomistyring og budsjettering.
· Prosjektstøtte
Arbeidsoppgaver
· Bidra til helhetlige økonomiske analyser som støtter prosjektets langsiktige beslutninger.
· Lage pris-/kostmodeller i forbindelse med anskaffelsesprosess og evaluering av tilbud.
· Identifisere kostnadseffektive løsninger for prosjektet.
· Løpende budsjettoppfølging. Sikre at prosjektet har gode og realistiske prognoser. Dette innebærer tett samarbeid med programkontoret sine merkantile kapasiteter.
· Understøtte prosjektets planarbeid (f.eks. fase- og prosjektplaner).
· Samarbeide tett med fagressurser, leverandører og økonomifunksjoner i departementene/DIO/Programmet.
· Støtte prosjektledelsen med økonomiske vurderinger, inkludert kost-/nytteanalyser og langsiktig planlegging.
Hovedrelasjoner
· Prosjektleder
· Programledelse
· DIO
· DFD
Rapporterer til
· Prosjektleder
Personlige egenskaper
· Strukturert og grundig.
· Høy grad av selvstendighet og evne til å navigere i komplekse strukturer.
· Evne til å samhandle med forskjellige grupperinger både innenfor programmet, med departementene og andre viktige interessenter.
· Kompetanse innen økonomistyring og budsjettarbeid, gjerne fra store offentlige og IKT-relaterte prosjekter.
· Kunnskap om IKT-relaterte investeringer og kostnadsmodeller.
· Analytiske ferdigheter og evne til å presentere komplekse økonomiske problemstillinger på en forståelig måte.
· Gode kommunikasjons- og samarbeidsevner.
· Erfaring med offentlige anskaffelser.
Kompetanse og erfaring
· Ressursen skal ha mer enn 8 års relevamt erfaring innenfor angitte arbeidsoppgaver
· Minimum formell kompetanse på mastergradsnivå eller tilsvarende innen IKT-fagområdet, lang og dokumentert erfaring kan oppveie for kravet om mastergrad.
· Relevant erfaring fra tilsvarende rolle.
· Solid bakgrunn fra økonomi og spesielt fra arbeid med større utredninger eller lignende.
· Kjennskap til offentlig virksomhet og spesielt departementsfellesskapet .
· Offentlig etatsstyring.
· Erfaring med prosjekt-/programarbeid på høyt nivå der skriftlighet og gjennomføringsevne er avgjørende.
· Erfaring med offentlige anskaffelser.
· Det er en fordel med kjennskap til departementene
Spesielle vilkår:
• Konsulenten må kunne sikkerhetsklareres for Hemmelig
• Det må inngås en sikkerhetsavtale mellom konsulentens selskap og programmet.
• Avtalen som inngås med konsulenten må kunne overføres til DIO ved behov.
• Innhold/arbeidsoppgaver i bistanden må kunne endres ved behov.
• Ved behov vil det kunne være behov for å arbeid utover normal arbeidstid og dette er det tatt høyde for i estimert timeantall.
• Konsulenten er på kundesiden av en forestående anskaffelse, og blir derfor underlagt habilitetsvurderinger.
Varighet: Snarest - 31.12.2025
Omfang: 2000 timer
Opsjon: Bistanden vil etter avtale kunne forlenges i tråd med varighet fra tiltakene igangsatt av Program Felles IKT
Arbeidssted: Oslo BG6 / Etter avtale
Svarfrist: Omgående