Prosjekt IKT i RKV eies av DFD og har ansvar for IKT-leveranser i nytt regjeringskvartal. Prosjektet skal sikre levering av IKT til nytt regjeringskvartal og arbeider derfor tett med Statsbyggs byggeprosjekt, departementsfellesskapet og Departementenes digitaliseringsorganisasjon (DIO), som ble etablert januar 2025.
Prosjektet er organisert i tre delprosjekt:
· Datasenter
· Kommunikasjonsinfrastruktur
· Delte og personlige IKT-tjenester.
Rollen vil være en del av Prosjekt IRKV med ansvar for planlegging, forberedelser og gjennomføring av ulike testløp knyttet til flere av leveransene i prosjektet IKT i RKV.
Ansvar og myndighet for rollen
· Arbeide som testleder for system- og akseptansetest for ulike leveranser som går i parallell.
· Planlegge, forberede og gjennomføre testløpene.
· Bidra i utarbeidelse av kravdokumentasjon for flere delleveranser i initieringsfasen i prosjektet.
Arbeidsoppgaver
Skrive testplaner og testrapporter.
Sørge for effektive testløp, med fokus på risikobasert testing, i alle testfaser.
Utarbeide og følge opp testtilfeller i JIRA.
Registrere og følge opp feil og mangler i JIRA.
Kontinuerlig rapportering på framdrift, testdekning og risiko.
Lede operativ test for flere delleveranser.
Operativ test for flere delleveranser.
Delta i statusmøter.
Delta i møter med eksterne og interne leverandører og lede møter.
Legge frem testresultater for prosjektledelsen og eierne.
Samarbeide med aktuelle aktører.
Utarbeide kravdokumentasjon for flere delleveranser.
Delta i kvalitetssikringsarbeidet av dokumentasjon for prosjektet knyttet til test.
Hovedrelasjoner
· Prosjektleder
· Delprosjektledere
· Testledere og andre testfaglige ressurser, internt og eksternt.
· Brukergrupper DIO, SMK og departementene.
· Leverandører, interne og eksterne.
· Aktuelle ledere og fagpersoner drift og forvaltning i DIO og Statens graderte plattformtjenester (SGP).
· Testere fra prosjekt, DIO, SMK og innflyttende departementer.
Rapporterer til
Prosjektleder
Delprosjektledere
Andre aktuelle interessenter
Personlige egenskaper
Sterk skriftlig og muntlig formidlingsevne.
Må kunne se helhet og kunne prioritere.
Gode analytiske egenskaper.
Trives med prosjektarbeid.
Effektiv og resultatorientert.
God samarbeidsevne og bidra med initiativ og innsatsvilje.
Evne til å organisere og lede et team.
Evne til å motivere og inspirere andre til å jobbe mot felles mål.
Evne til å arbeide systematisk, nøyaktig og effektivt.
Evne til å bidra til et godt og hyggelig arbeidsmiljø.
Må ha evne til å kunne arbeide både selvstendig og i team.
Kompetanse og erfaring
Ressursen skal ha mer enn 8 års relevant erfaring innenfor de angitte arbeidsoppgavene
Minimum formell kompetanse på mastergradsnivå eller tilsvarende innen IKT-området, lang og dokumentert erfaring kan oppveie for kravet om mastergrad.
Prosjektgjennomføring
Testledelse
Ulike støtteverktøy for test, helst JIRA og Zephyr.
Innsikt i IKT.
Forståelse for arkitektur og samspill mellom løsninger og utstyr.
Sertifisering på minimum ISTQB Foundation nivå.
Det er ønskelig med kjennskap til sikkerhetsloven og arbeid med gradert informasjon og informasjonssystemer.
Andre krav:
Konsulenten må kunne sikkerhetsklareres for Hemmelig
Det må inngås en sikkerhetsavtale mellom konsulentens selskap og programmet.
Avtalen som inngås med konsulenten må kunne overføres til DIO ved behov
Innhold/arbeidsoppgaver i bistanden må kunne endres ved behov.
Ved behov vil det kunne være behov for å arbeid utover normal arbeidstid og dette er det tatt høyde for i estimert timeantall.
Oppstart: ASAP
Varighet: 31.12.2026
Opsjon: Bistanden vil etter avtale kunne forlenges i tråd med varighet fra tiltakene igangsatt av Program Felles IKT
Arbeidssted: Oslo - ikke mulig med remote
Ta kontakt for å motta kompetansematrise.
Søknadsfrist: 12.02.25 kl. 12.00