Bakgrunn for bistanden
Avdeling IT skal anskaffe ekstern bistand i forbindelse med ønskede endringer av ansvar for drift og vedlikehold av egen IT-systemportefølje, driftspartner og plattform.
Helsedirektoratet benytter i dag NHN (Norsk Helsenett SF) som drifts og vedlikeholdsleverandør, eksterne rådgivere som utviklingspartner og i all hovedsak interne ansatte som arkitekter og systemansvarlige. Det er besluttet at vi skal utlyse konkurranse for den delen av leveransen som omhandler drift og vedlikehold for en del av applikasjonsporteføljen. Målsetningen til Helsedirektoratet er å videreføre vår modernisering og ivareta fokus på våre produkter og tjenester. Vi ønsker å undersøke muligheter i leverandørmarkedet for å videreføre stabilitet, forutsigbarhet, skalerbarhet og interaktivitet. Det ønskes også at det legges til rette for å imøtekomme krav som stilles direktoratet med modernisering og standardiserte løsninger.
Helsedirektoratets IT-systemportefølje består hovedsakelig av fagapplikasjoner, eksempelvis saksbehandlingssystemer for autorisasjon og refusjon, som er bygget på hyllevare og noen egenutviklede/egenkodede løsninger. Flere av applikasjonene har/inneholder persondata av særlig kategori og slik at både informasjonssikkerhet og personvern er viktige faktorer som må ivaretas i leveransen.
Bistanden som skal utføres
Avdeling IT har behov for en dyktig og erfaren fagperson, eller team begrenset opp til 1 FTE, som kan bistå/lede anskaffelsesprosjektet med utarbeidelse av anskaffelsesdokumenter for valg av strategisk IT-drift og vedlikeholds leverandør og plattform. I fasen hvor vi skal velge fremtidig strategisk driftsleverandør til drift og vedlikehold, ønsker vi rådgivning og bistand. Det forventes derfor at ressursen(e) skal kunne fasilitere og lede arbeidet med anskaffelsens alle faser. Valgt leverandør vil også bistå oppdragsgiver med utlysning av anskaffelsen som utarbeides. Det forventes derfor at tilbyder har god kjennskap og har erfaring med offentlige anskaffelser og anskaffelsesprosesser.
Ressursen/teamet skal bistå i, og på egenhånd kunne drive, prosesser med undersøkelse av eksisterende avtaleverk forbundet med drift og vedlikehold for direktoratets fagapplikasjoner, systemer og løsninger. Det vil også være behov for bistand med å danne oversikt, koordinering og kontroll av avtaleverk for eksisterende leveranser, samt ansvar for å drive frem aktive møteplasser og oppfølging med og mellom direktoratet og eksisterende leverandører. Ressursen vil inngå i flere mulige team gjennom prosjektperioden og i stor grad være delaktig å koordinere informasjon som fremkommer på tvers mellom miljøene.
Rollen vil kombinere strategisk og operativt ansvar som også inkluderer ansvar for å avdekke og kvalifisere behov som eksisterer og som kan oppstå som følge av planlagte endringer. Det vil også være behov for å utarbeide og videreutvikle prosesser og rutiner, administrasjon og veiledning av produkt- og tjenesteleveranse i avdelingen, SLA-kontroll og leveransegarantier, ITIL etc.
Tilbudt ressurs skal bistå direktoratet med å konkretisere forutsetningene for tydelige, konsistente avtaler som dekker direktoratets behov, og skaper ønskede resultater innenfor IT-tjenesteavtaler (drift, forvaltning, utvikling), skytjenester (XaaS), og lisensavtaler og tilstøtende produkter og tjenester.
Arbeidsoppgaver for bistanden som skal utføres, men er ikke begrenset til:
Bistå med å utarbeide og utlyse fremtidig konkurranse for ny IT-drift og vedlikeholds leverandør.
Legge til rette for å sikre utlysning av anbudskonkurranse gjennom KGV i henhold til anskaffelsesregelverk.
Kartlegge og forbedre eksisterende rammeverk og prosesser (ITIL/ISO).
Kvalitetssikring av ny avtale og forutsetninger i denne.
Bistå med innspill til anskaffelsesprosess og anskaffelsesprosjekt.
Kontraktsoppfølging, avvik- og endringshåndtering, fornyelse av avtaleverk.
Krav til kompetanse
Tilbudt ressurs/team må ha minimum 5 års erfaring med sourcing av drifts- og vedlikeholdsavtaler sammen med erfaring fra offentlige anskaffelser. Det kreves også at tilbyders ressurser kan vise til og dokumentere å tidligere ha hatt en sentral rolle i tilsvarende prosjekt. Tilbyder må derfor kunne dokumentere meget god erfaring og forståelse innen IT-anskaffelser, IT-avtaler og vise til kunnskap om driftsavtaler innen IT med bakgrunn i beskrivelsen over ønsket bistand.
Det kreves dokumentert erfaring med blant annet;
Statens standardavtaler (SSA) bruk i større offentlige virksomheter
Ulike driftsmodeller og driftspartnere i Norge
Arbeid og bistand med kvalifisering av Driftspartner og driftsplattform
I tillegg er det en fordel om ressursen kan vise til å være/ha egenskaper som
Analytisk, selvgående og resultatorientert
Gode kommunikasjonsegenskaper
Relasjonsbyggende og skape samarbeid
MÅ-ha krav
Det skal tilbys minst en seniorressurs med 5 års erfaring innen offentlige anskaffelser
En tilbudt ressurs skal ha min. 5 års erfaring som prosjektleder, eller sentral rolle, i større IT prosjekter som beskrevet i oppdragsbeskrivelsen
Minst en tilbudt ressurs skal ha kompetanse og erfaring med Statens Standard Avtaler (SSA)
Meget gode kommunikasjonsegenskaper både muntlig og skriftlig på norsk og engelsk
Tilbudt konsulent(er)s tilgjengelighet og tid for oppstart og opsjon
Evalueringskrav
Tilbudt konsulent(er) bør ha erfaring innenfor anskaffelse/migrering av IT driftsleverandør/plattform
Tilbudte konsulent(er) bør ha gjennomført relevante prosjekter med offentlige anskaffelser og avtaleforvaltning
Dokumentert erfaring med å lede/delta i forhandlinger med IT driftspartnere/leverandører av driftsplattformer
Tilbudte konsulent(er) bør ha kompetanse og erfaring med å fremstille/visualisere prosessflyt og systemer
Tilbudte konsulent(er) bør ha erfaring i bruk av eksempelvis “Mercell” KGV og KAV eller tilsvarende systemer
Tilbudte Konsulent(er) bør ha erfaring fra merkantilt arbeid med tilknytning til offentlige anskaffelser, herunder kontraktsoppfølging, innkjøps- og kontraktsoversikter og statistikker m.v.
Oppstart:
Estimert 17.03.2025 eller snarest mulig etter tildeling
Omfang:
1 konsulent i inntil 100% stilling, alternativt team begrenset opp til 1 FTE
Varighet:
1 år fra oppstartsdato. Dersom målsettingen nås tidligere, kan det avsluttes av kunden i henhold til avtalens SSA-B.
Opsjon:
Kunden kan forlenge oppdraget med inntil 6 mnd av gangen inntil 1 år (6+6 mnd).
Arbeidssted:
Oslo
Søknadsfrist:
19.02.2025