BESKRIVELSE AV OPPDRAGET
Norges Bank søker en erfaren prosjektleder med kompetanse innen utvikling og implementering av IT-løsninger. Erfaring fra tilsvarende prosjekter innenfor offentlig sektor, bank og finans eller andre relevante sektorer er en fordel.
Prosjektet skal levere et nytt IT-system, enten gjennom egenutvikling eller innkjøp – dette vil utredes og besluttes i prosjektets første fase. Prosjektlederen vil være innleid i Norges Bank sin IT-avdeling. Prosjekteier og Systemeier er fagenheten Interbankoppgjør (IBO). Prosjektet inngår i et program sammen med andre prosjekter innenfor betaling- og oppgjørssystemet.
Norges Bank er bankenes bank og bank for Staten. Enheten Interbankoppgjør i avdeling for Finansiell stabilitet forvalter bankenes og statens kontohold i Sentralbanken, og sørger for effektive, stabile og sikre oppgjør av betalinger mellom banker som har konto i Norges Bank. Enheten har også ansvaret for bankenes pantsettelse av verdipapirer som sikkerhet for lån i Sentralbanken.
Formålet med Norges Banks oppgjørssystem (NBO) er å fremme et effektivt betalingssystem innenlands og overfor utlandet ved å gjøre opp betalinger mellom banker raskt og sikkert. I 2023 ble det gjort opp betalinger for om lag 350 milliarder kroner daglig i gjennomsnitt i NBO.
ANSVAR OG OPPGAVER
Prosjektleder for utvikling og innføring av et nytt IT-system. Konsulenten vil jobbe tett med andre fagpersoner i Norges Bank, både innenfor IT og i fagenheten.
• Styre og coache prosjektteamet
• Levere prosjektet på budsjett, kostnadsramme og avtalt omfang
• Følge Norges Bank sin Prosjektmodell for IT-prosjekter (basert på DigDir’s prosjektmodell for styring av digitaliseringsprosjekter i offentlige virksomheter)
• Delta i utarbeidelse av funksjonelle og ikke-funksjonelle krav
• Delta i vurderingen av ulike løsningsforslag og anbefalingen av løsningen som ivaretar forretningsbehov, arkitekturprinsipper, sikkerhetskrav o.l.
• Delta i dialogen med fagenheten og fagpersoner i IT for å skape en felles forståelse av funksjoner, bruksområder, prosesser og arkitektur
• Koordinere programvareutviklingen eller innkjøpsprosessen, avhengig av valg av egenutvikling eller innkjøp
• Delta i innføringen av det nye systemet
HOVEDKVALIFIKASJONER OG FERDIGHETER
Faglige kvalifikasjoner:
• Senior erfaring som prosjektleder
• Fortrinnsvis erfaring fra offentlig sektor, bank og finans eller annen relevant sektor
• Erfaring fra utvikling av nye IT-systemer
• Erfaring fra å arbeide på tvers i større organisasjoner og med ulike fagmiljøer
• Erfaring fra endringsledelse- og systeminnføringer
• Gode planleggingsferdigheter, fortrolig med prosjektplanleggingsverktøy
• PRINCE2 sertifisering, eller annen sertifisering innenfor prosjektledelse
Utdanning:
• Relevant, høyere utdanning. Erfaring kan kompensere for manglende formell utdanning.
Spesielle krav:
• Oppdraget krever at konsulenten har tilfredsstillende vandel, ordnet privatøkonomi og får sikkerhetsgodkjenning etter Norges Banks regelverk. Politiattest kreves fremlagt.
• Konsulenten må i tillegg kunne sikkerhetsklareres på nivå KONFIDENSIELL etter sikkerhetsloven hvis dette skulle bli aktuelt
Erfaringskategori: Senior
Personlige egenskaper:
• Evner å skape en god dialog, både med tekniske og faglige ressurser på tvers i organisasjonen
• Strukturert og systematisk arbeidsform
• Gode skriftlige og muntlige kommunikasjons- og fremstillingsevner på norsk og engelsk
• Evner til å arbeide selvstendig
• Evne til raskt å kunne sette seg inn i funksjonelle prosesser og problemstillinger
LOKASJON
Norges Bank, Bankplassen 2, Oslo
VARIGHET / OMFANG PÅ OPPDRAGET (OG OPSJONER)
Det er ønskelig med oppstart senest 1. mars 2025, med forventet varighet til 31. desember 2026. Omfanget er stipulert til 100% stillingsbrøk. Det ønskes opsjon for videre arbeid for å sikre ferdigstilling ved eventuelle forsinkelser eller etterarbeid. Varighet for en slik periode er p.t. usikker.
KRAV TIL TILBUD
• CV på tilbudt konsulent
• Kompetansematrise (Ta kontakt for å motta denne)
SVARFRIST
28.01.2025