Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet (DFD) og Forsvarsdepartementet (FD) deler ansvaret for å innføre felles IKT-tjenester for SMK, alle departementer, Norges utenriksstasjoner og Departementenes sikkerhets- og serviceorganisasjon (DSS).

Målet er å legge til rette for en sikker, kostnadseffektiv og funksjonell behandling og deling av digital informasjon internt og eksternt. For å nå dette målet skal det gjennomføres flere prosjekter. God koordinering mellom prosjektene er sentralt. Arbeidet er derfor organisert som et program med et programstyre.

Program Felles IKT skal innen 01.01.2025 etablere Departementenes Digitaliseringsorganisasjon (DIO), med ansatte fra IKT-organisasjonene i DSS, Utenriksdepartementet og Justisdepartementet (JD).

Programmet søker etter ressurser for å forberede og gjennomføre innhenting av data fra dagens IKT-virksomheter for å etablere en åpningsbalanse for DIO, i tråd med Statlige regnskapsstandarder (SRS). Bakgrunn for opprettelsen av en åpningsbalanse er pålegg fra Finansdepartementet (av 31.08.2021) om at alle statlige virksomheter innen 1 januar 2027 skal føre et periodisert regnskap i tråd med SRS. Det vurderes som hensiktsmessig å etablere DIO i tråd med føringer i SRS fra oppstarten.

Arbeidet med innføring av SRS i DIO vil måtte ta utgangspunkt i en konsolidering av dagens virksomheters regnskap, herunder relevante eiendeler av gjeld. DSS og JD har allerede innført SRS i egen virksomhet, og skal ved årsskiftet 2024/25 skrive sine respektive IKT-organisasjoner ut av regnskapet. UD har på sin side ikke innført SRS, og planlegger på nåværende tidspunkt for å innføre dette med virkning fra 01.01.27. For å innføre SRS i DIO må det gjøres et grundig forarbeid med UDs IKT-organisasjon som 01.01.2025 overføres til DIO. Dette arbeidet vil i hovedsak være å kartlegge og verdsette eiendeler og gjeld og forberede for konsolidering inn mot DIOs åpningsbalanse. Tilsvarende fra DSS og JD må også gjennomgås og kategoriseres i et felles anleggsregister som grunnlag for videre oppfølging (asset/liability management).

For et normalt prosjektløp med innføring av SRS anbefaler DFØ at det settes av 10-12 måneder. Åpningsbalansen må være klar til 1.1.2025

Programmet etterspør ressurser som gjerne har revisorbakgrunn og kompetanse innen-/erfaring med IKT-relatert virksomhet og klassifisering og verdsettelse av HW- og SW. Dette omfatter både standard HW og SW samt imaginære eiendeler innenfor området. Erfaring med offentlig regnskap og-/eller offentlig økonomistyring er en stor fordel.

 

Ansvar og myndighet for rollen:

•                    Ferdigstille åpningsbalansen til DIO i tråd med SRS, til 1.1.2025

•                    Planlegge, gjennomføre og dokumentere aktiviteten

 

Arbeidsoppgaver

•                    Etablere prosjekt

•                    Utarbeide prosjektplan

•                    Forventningsavklaring med overordnet departement

•                    Prinsippavklaringer

•                    Kartlegge eiendeler og gjeldsposter

•                    Klassifisere og verdsette eiendeler

•                    Kartlegge og verdsette andre balanseposter

•                    Dokumentere

•                    Intern kvalitetssikring og godkjenning

•                    Godkjenning overordnet departement

•                    Innlesing av åpningsbalansen i system

 

Relasjoner

•                    Programleder

•                    Prosjektleder i prosjekt Organisering av ansvar

•                    Delprosjektleder for Styring og finansiering

•                    Direktør i DIO

•                    Øvrig relevant ledelse i DIO

•                    Programkontoret

•                    IKT- og regnskap i UD, DSS og JD

 

Rapporterer til

•                    Etter avtale

 

Egenskaper

•                    Erfaren

•                    Engasjement for arbeidet

•                    Opptatt av å levere kvalitet til riktig tid

•                    Tar eierskap og ansvar

•                    Opptatt av struktur og ser verdien av god dokumentasjon

 

Kompetanse/Erfaring

•                    Prosjektledelse

•                    Offentlig økonomistyring og regnskap

•                    Revisjon

•                    Klassifisering og verdsettelse av balanseposter

•                    Konsolidering og sammenstilling av store datamengder

•                    Konsernregnskap

•                    Sterk i MS Excel

•                    Powerpoint

•                    PRINCE2

Oppstart snarest, etter avtale. Anslått varighet til 31.01.2025 med opsjon på forlengelse etter behov.

Anslått omfang 200%

Konsulentene må kunne autoriseres for Programmets omfang (B).

Bistandens innhold vil kunne endres ved behov.          

Søknadsfrist: 5.august kl. 10.00