Helse Midt-Norge har bevilget ekstra midler til en tiltakspakke for St. Olavs hospital hvor målet er forbedret brukeropplevelse i Helseplattformen-løsningen som skal gi redusert pasientrisiko og bedre produktivitet innenfor prioriterte områder. Helseplattformen AS leder delprosjekt Forbedret løsning og brukervennlighet, og søker nå etter dyktige agile teamledere, tjenestedesignere og UX-designere som aktivt skal hjelpe oss med å nå dette målet. Vi har kort tid på å realisere gevinster da tiltakspakken skal være ferdigstilt allerede 30. juni 2024.

 

I prosjektet ønsker vi å bruke beste praksis-metoder innenfor tjenestedesign, UX-design og smidige utviklingsmetoder. Vi kommer til å etablere flere agile teams innenfor prioriterte innsatsområder som skal jobbe tett sammen med helsepersonell fra St. Olavs, arkitekter og analytikere fra oss og Epic. Vi trenger agile teamledere som har lang erfaring og kompetanse i å lede og motivere smidige, tverrfaglige team til gode resultater.

 

Vi trenger også tjenestedesignere og UX-designere som er eksperter på alt fra innsiktsarbeid til å utvikle brukervennlige digitale tjenester.

 

Med Helseplattformen kommer det en digital innbyggerportal, HelsaMi. Det er om lag 200 000 innbyggere som har tatt den i bruk i dag. HelsaMi inneholder masse funksjonalitet og det er spesielt stor etterspørsel etter funksjonalitet som følger opp pasienter utenfor sykehuset. En av tjenestedesignerne skal derfor inngå som en sentral ressurs i arbeidet med utvikling av nye HelsaMi Oppfølgingsprogram. HelsaMi Oppfølgingsprogram er tilrettelagte program for utvalgte pasientgrupper der helsetjenesten anser digital oppfølging som gunstig. Dette arbeidet innebærer kartlegging og innsikt for hva behovet i applikasjonen HelsaMi er. Behovet som avdekkes i innsiktsarbeid vil konkretiseres som funksjonalitet i HelsaMi som for eksempel spørreskjema. målinger eller informasjonsmateriell. Behovet innhentes fra fagkompetanse i spesialisthelsetjenesten og fra pasienter. Tjenestedesigner og applikasjonsanalytiker, som bygger løsningen og funksjonaliteten, må derfor jobbe tett sammen. Tjenestedesigner må sikre god brukeropplevelse og inkludere aktuelle pasienter.

Konsulentens oppgaver

  • Designe og kvalitetssikre HelsaMi oppfølgingsprogram i samarbeid med andre tjenestedesignere og applikasjonsanalytikere. 

  • Benytte metode innen tjenestedesign for å dokumentere brukerbehov

  • Analysere og visualisere brukerreiser og brukers behov

  • Utarbeide dokumentasjon som inngår i grunnlag for strategisk og overordnet beslutningsprosess og for videre konkretisering av teknisk gjennomføring

  • Ta aktiv del i gjennomføring av workshops, brukertesting og videre oppfølging til realisering

  • Lære opp og sparre med andre ressurser i Helseplattformen

  • Fremme forståelse for designprosess, tjenestedesign og UX i arbeidet med HelsaMi 

  • Utarbeide opplæringsmateriell

 

Erfaring og kompetanse

MÅ- HA-krav

  • Relevant utdanning på universitets-/høyskolenivå, alternativt omfattende erfaring

  • Erfaring med designmetodikk, som hypotesedrevet produktutvikling

  • Erfaring med å samarbeide med tekniske utviklere

  • Erfaring med brukertesting, alle steg, hhv. brukerhistorier, brukertester og resultat av test

Personlige egenskaper

  • Ryddig, analytisk og strukturert arbeidsmetodikk

  • God kommunikasjons- og formidlingsevne 

  • Takler raske omprioriteringer

  • Du må ha en profesjonell fremtoning, og være pålitelig

  • Være serviceinnstilt og ha svært gode samarbeidsevner

  • Uredd for nye oppgaver som skulle tilfalle rollen 

Oppstart: 01.01.2024

Omfang: 100%

Varighet: 01.07.2024

Arbeidssted: Remote eller Trondheim

Søknadsfrist: 14. desember 2023